- רדיו קול חי - -

כשהשסניקים מתביישים להיות שסניקים // דוד חכם

זוכרים את זה שרק לפני כמה שבועות, במוצאי הבחירות, כשהיה ברור שהתרחש מהפך (אם כי עוד לא היה ברור גדול הנס) – כולם היו באופוריה, כולל מצביעי ש"ס, שכמה מאות מהם הגיעו למטה ש"ס בירושלים לחגוג ולהודות לה'.

בנאום הניצחון של יו"ר התנועה רבי אריה דרעי, (ניצחון שרשום על שמו) הוא אמר בתחילת דבריו: "אתם יודעים מה ההישג של הבחירות? אני אגיד לכם מה ההישג של הבחירות! הספרדים גאים להיות שסניקים… זה הניצחון הגדול ביותר. זה נקרא להחזיר עטרה ליושנה…"

גם אני חשבתי ככה.

ככה גם חושבים הרבה מחברי היקרים.

אבל מסתבר שיש לצערנו מי שמתביישים בספרדיות שלהם, או לפחות מעדיפים לא להיראות קשורים לספרדים.

בשבוע הבא אמור להתקיים בעז"ה כנס שנתי גדול ומיוחד, זו השנה השלישית – פרס הראשון לציון, לזכרו של מרן נשיא מועצת החכמים הגאון הגדול רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל. הכנס שיתקיים בחנוכה בבנייני האומה, הוא אירוע הוקרה לאברכים ובני ישיבות שכתבו מאמרים תורניים והוא נערך בראשות מרן הראשון לציון הגאון הגדול רבי יצחק יוסף שליט"א.

ניתן לומר שבשנים האחרונות זהו הכנס התורני הספרדי הגדול מסוגו, בעוד שמרבית הכינוסים נערכים ע"י ארגונים תורניים הפועלים בעיקר עם אחינו האשכנזים.

בעוד אני מתלהב ושמח לשמוע שהיוזמה מתעצמת משנה לשנה ויש כבוד לאירוע של אברכים ובני תורה משלנו, שמעתי את הפרסום על תוכן המוזיקלי באירוע ונדהמתי.

תחזיקו חזק… באירוע השנתי המרכזי של בני התורה הספרדים, תחת הכותרת "מופע מוזיקלי היסטורי", אמורים להופיע: מרדכי בן דוד, מוטי שטיינמץ, זאנוויל וינברגר ורולי דיקמן.

כן כן, לא טעיתם. מדובר על התוכן המוזיקלי באירוע שרוב המשתפים בו הם כהגדרת יו"ר התנועה "ספרדים שגאים להיות שסניקים".

ושלא תטעו לרגע, אין לי בעיה עם אף אחד מהזמרים המצויינים הללו. כל אחד בפני עצמו וכולם יחד, מקסימים ומקצוענים ואני בטוח שיהיה אירוע וואו לכבודה של תורה. אבל בכל אופן, משהו לא טוב קורה פה. פעם עוד היו משתדלים לאזן ולהביא זמר או שניים המוגדרים כמשוייכים לציבור הספרדי.

הפעם, שום כלום. אפילו לא ברמז.

ואני רואה את הציניקנים התורנים שמצקצקים בלשונם ואומרים: עוד פעם החכם הזה הופך כל דבר לספרדים ואשכנזים… סך הכל אירוע מוזיקלי עם זמרים טובים…

אז זהו שלא, זה לא סתם עוד אירוע מוזיקלי.

אני בטוח שבאירוע של ארגון תורני המזוהה עם הסקאלה האשכנזית, לא היה קורה מצב שכלל הזמרים המשתתפים בו היו ספרדים. ובצדק.

בכל פרט באירוע כזה, יש אמירה.

נכון, אנחנו אוהבים גם את המוזיקה החסידית האשכנזית שתפסה מקום של כבוד בעולם הישיבות הספרדיות.

אבל לאן נעלמה גאוות היחידה שלנו.

ממתי אנחנו מתביישים במוזיקה שלנו. ולא צריך בשביל זה להביא את רבי משה חבושה. יש מספיק זמרים בני תורה, שיודעים לבצע מוזיקה שגם הצעירים יתחברו אליה.

ברור לי שמדובר רק בטעות מצערת של החברים הנפלאים שמארגנים את האירוע ולא בכוונת מכוון.

ועדיין, התוצאה כפי שהיא כעת, לא מכבדת את המעמד. לא מכבדת את מרן הראשל"צ שליט"א ולא את כל מי שקורא לעצמו ספרדי.

שבוע זה הרבה זמן וכל זמן שהנר דולק, אפשר עוד לתקן ולהחזיר עטרה ליושנה.

אנחנו ספרדים גאים שאוהבים את המוזיקה החסידית, אבל אוהבים לא פחות את המוזיקה התורנית הספרדית!