המפכ"ל הגיע לכנסת: "שינויים דרמטיים מצריכים דיון מעמיק"

    אבי רבינא No Comments on המפכ"ל הגיע לכנסת: "שינויים דרמטיים מצריכים דיון מעמיק"

    מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי השתתף בדיון בהצעת חוק הרחבת סמכויות השר: "איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק". בן גביר: "אין דמוקרטיה אחת שהמפקח הכללי קובע את המדיניות והשר מאשר"

    צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשעה זו מתקיים דיון בוועדה המיוחדת לעניין הצעת החוק להרחבת סמכויות השר לביטחון פנים, לקראת הגשת ההצעה לקריאה ראשונה במליאה. מפכ"ל המשטרה השתתף בדיון.

    יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ בפתח הדיון: "בחנתי ולמדתי את הנושא לעומק ובהשוואה בינלאומית. אנו באים לתקן לקונה של שנים, ניסינו, אך בעבר לא היה לנו רוב בכנסת. המודל הזה עובד במדינות דמוקרטיות אחרות ולמרבה הפלא המפכ"ל לא התפטר ולא קמו שם מיליציות. הנושא צריך להיות מוסדר בחוק. בחנתי את השיטה במדינות אחרות בעולם, ואני סבור שהמהלך שנעשה יחזק את המערכת כולה, את השר ואת המשטרה, ויעלה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל שנפגע קשות בשנה האחרונה, וגם את האמון. לא זכורה לי מהירות כזו בהוצאת חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה תוך 24 שעות ובפזיזות שכזו. רובן של הצעות החוק לא יוצאות מהוועדות כפי שהן נכנסות לכן היה מצופה מהייעוץ המשפטי לממשלה לשמוע ולחוות את הדעת תוך כדי דיונים בוועדה. המטרה היא לשפר את חייהם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל וזה הדבר החשוב".

    אופיר כ"ץ | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

    יוזם הצעת החוק, ח"כ איתמר בן גביר: "מדובר בתיקון היסטורי ובכל מדינה דמוקרטית הוא מחויב המציאות. אין מדינה שהשר לא קובע את המדינות. יש לנו מדינה אחת ומשטרה אחת. ואנחנו כאן לתקן ולשנות. אני רוצה להודות למפכ"ל ויודע כמה הוא עושה לביטחון עם ישראל. רוצה להתייחס לקולות הרקע שאנחנו שומעים בחוץ שנועד להפחיד ולהלך אימים שאנחנו יודעים מי מוביל אותו – עולות של טענות של מפכ"ל על. לשר המכהן יש רשימה של כישלונות ועלייה מטורפת בפיגועים בזמן שלו. אני בהלם משר שלא מבין את תפקידו ולא מבין שצריך להגן על השוטרים".

    ח"כ גלעד קריב: "הפרעת לשר הקודם במילוי תפקידו. של נעלייך מעל רגלייך".

    ח"כ בן גביר: "שמעתי מהשר בר לב טענות לפוליטיזציה. אבל מחשיפה מערוץ 14 – השר בר לב אמר בסיכום דיון במשרד לביטחון פנים כי יש להוריד את השמאל הקיצוני כגורם המפר סדר ציבורי – ואני שואל מה זה אם לא פוליטיקה במשטרה? בר לב הוא זה שעשה את המשטרה למשטרה פוליטית".

    איתמר בן גביר, קובי שבתאי, דיון הרחבת סמכויות השר לבטפ. נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת ,

    נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

    "אין דמוקרטיה אחת שהמפקח הכללי קובע את המדיניות והשר מאשר. זה קיים במדינות עולם שלישי אבל לא בדמוקרטיה, ועניין התיקון הוא שהשר הוא קובע המדיניות", הוסיף בן גביר.

    המפכ"ל, רב ניצב שבתאי, אמר בדיון: "בחברה המקוטבת כמו שלנו יש גוף אחד שפועל מולה והיא המשטרה. עצמאותה היא נושא מרכזי. הצעת החוק שקשה להכריז על חשיבותה ותהיה לה השפעה דרמטית. איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק. המשטרה אינה צבא , המשטרה עובדת מול אזרחים ולא מול אויב מוגדר כמו הצבא. והשאלה , מה הבעיה במצב הנוכחי? ובהתאם לכך לפעול ולשפר. אנחנו זקוקים לתקציבים , לכוח אדם ועוד. אני יודע כיצד לממש אותם התוכניות. כמפקח הכללי אני יודע לייצר את השינוי. לשר יש סמכויות רבות. שירתתי תחת שני שרים , לא שלא היו מחלוקות. הצעת החוק לא מפרטת מה ניתן ומה לא לעשות במסגרתה. יש היום סמכויות רחבות לשר".

    ח"כ בן גביר הפטיר לעבר המפכ"ל: "אבל אין שם מדיניות קובי".

    צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

    נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

    המפכ"ל, רב ניצב, שבתאי: "יש תקציבים ותוכניות העבודה כולם נתונות בידי השר, הסמכויות לקבוע קצינים מדרגת סנ"צ השר מאשר כל מינוי ומינוי. הסמכות להכרזה על אירועי חירום היא בידי השר , ולכן קשה לי להבין כי השר הוא מעין חותמת גומי . הצעת החוק היא דקלרטיבית. עצם ההצעה להשוות לצבא היא תפגע במערכת היחסים המורכבת בין השוטרים לאזרח. אני מנסה להבין את מהות הסעיף לצמצום סמכויות המפכ"ל . האם בהפגנות השר יקבע האם לקיים אותם או לא?"

    ח"כ בן גביר: "כמו שבר לב הנחה אותך?"

    איתמר בן גביר, קובי שבתאי, דיון הרחבת סמכויות השר לבטפ. נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת ,

    נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

    מפכ"ל המשטרה, שבתאי סיכם: "האם השר יכול לחקור את המשטרה בחקירות ספציפיות ואנחנו נאלץ להתמודד עם זה כאשר הצעת החוק תעבור? לא ראיתי שהצעת החוק נותנת מענה. אנחנו חייבים להיות בשיח על מנת שנאמר את דעתנו. מדובר בהצעה שעשויות לה השלכות דרמטיות ומעלה שאלות כבדות משקל. אני בעד שינויים כפי שעשיתי בעבר . צריך לבצע ניתוח עומק מכל המשמעויות הנגזרות ממנה. המשטרה חייבת להישאר ממלכתית ומקצועית כלפי כל אזרחי המדינה".

    המשנה ליועמ"ש הכנסת ולוועדה, עו"ד מירי פרנקל –שור: "אני רואה את ההכנה לקריאה ראשונה כשלב קריטי וחשוב לשמוע את כל הגורמים. הצעת החוק מתפרסמת גם לעיון הציבור עם דברי הסבר. הוזכרו הדו"חות השונים דו"ח ועדת זמיר, צדוק ואור. למדנו את הדו"חות הללו והוצאנו סקירה ועמדה שלנו להצעת החוק. האחריות לסעיף התקציב הוא השר לביטחון פנים לכן לא ברור מה השינוי והאמירה בהצעה. בנושא העברת סמכויות לשר, להבנתנו היום אין הסדרה ברורה ליחסים בין השר למפכ"ל המשטרה. הוועדות סברו כי נכון שהשר יתווה את המדיניות אך יחד עם זאת, יש חשיבות בהבטחת עצמאות המשטרה ובפעילות האופרטיבית. תפקידה של המשטרה בתחום אכיפת החוק- ועדת צדוק הדגישה כי המשטרה צריכה להיות חופשית בהחלטותיה בתחום החקירות אך גם השר יכול להתוות מדיניות בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה בשיתוף המפכ"ל והמופקדים במשטרה על נושא החקירות. בנוסף צריך להשלים את ההסדר המוצע ולבחון תיקון ביחס למעמדו של המפכ"ל בדומה למעמדו של הרמטכ"ל".



    0 תגובות