במסיבת עיתונאים: נתניהו הכריז על חינוך חינם בגילי 0-3

    צבי טסלר 3 Comment on במסיבת עיתונאים: נתניהו הכריז על חינוך חינם בגילי 0-3

    ראש הממשלה נתניהו בהצהרה משותפת עם שר החינוך יואב קיש ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנחנו מודיעים היום על השקת שלב ראשון של התוכנית לחינוך חינם לגילאי 0-3. כפי שהתחייבנו שנעשה במערכת הבחירות. בארגוני הגננות תוקפים את המהלך ואומרים: "במצב הנוכחי לא תהייה לנו ברירה אלא לפתוח במאבק"

    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה בנימין נתניהו משיק את תכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3.ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בהצהרה משותפת יחד עם שרי האוצר והחינוך, על "השקת השלב הראשון בתוכנית חינוך חינם לבני אפס עד שלוש. כחלק מהתוכנית, יינתן מענק של 940 שקלים בחודש, עבור כל זוג הורים עובד, שלהם ילד בגיל 0 עד 3".

    וכך, החל 1.1.24 הטבה למשפחות שבהן 2 ההורים עובדים עד 940 ש"ח לחודש לכל ילד מגיל 0-3. 120 אלף ילדים במעונות מפוקחים (עד סוף השנה 160 אלף) יקבלו למעשה סבסוד מלא על המעון. שני מליארד שקל יוקצו לבניית מעונות מפוקחים בתוך 3 שנים.

    "במהלך מערכת הבחירות פגשתי הרבה זוגות צעירים עם ילדים ושמעתי מהם זעקת אמת. אלה הורים עובדים שאמרו שהם צריכים להוציא חלק עצום מההכנסה שלהם על מעונות לפעוטות. הדבר הזה כרוך בין עשרים לשלושים אלף שקל לשנה, לכל ילד. לפעמים הנטל היה כל כך גדול שכמה אמרו לי 'לפיכך אחד מאיתנו צריך להישאר בבית, כי אין לנו אפשרות לממן את זה'. ולכן גמרנו אומר לשנות את זה.

    יחד עם שר האוצר סמוטריץ' ושר החינוך קיש, שהוביל את המהלך, אנחנו מודיעים היום על השקת השלב הראשון בתכנית חינוך חינם לגילאי 0-3 – כפי שהתחייבנו שנעשה במערכת הבחירות. זו לא פעם ראשונה שאנחנו עושים את זה משום שבממשלות הקודמות העברנו חינוך חינם לילדים מגיל 3-6.

    לתכנית שלנו יש שלוש מטרות מרכזיות: המטרה הראשונה היא הורדת יוקר המחייה – להקל כלכלית על ציבור ההורים העובדים באחד הסעיפים העיקריים ביותר במשפחה – החינוך.

    המטרה השנייה היא החינוך – להעלות את רמת הפדגוגיה בגנים. אנחנו לא רוצים שהילדים רק ילכו כדי לקבל איזה בייביסיטר, אנחנו רוצים ויודעים שאפשר על ידי שדרוג המערך החינוכי במעונות הללו, לתת לילדים שלנו באמת יתרון בחיים. ילדים קטנים שמקבלים חינוך במערכת מקצועית ומפוקחת, בגילאים האלה – 0-3 יש להם יתרון לכל החיים; וילדים שאין להם את זה, יש להם חיסרון לכל החיים.

    המטרה השלישית היא להרחיב את המערכת הזאת בהרבה מאוד גנים באופן משמעותי, כדי לאפשר מסגרות מפוקחות למעשה לכל משפחה עובדת בישראל שרוצה להכניס את הילדים שלהם לגנים מפוקחים.

    היום השלב הראשון של התכנית הזאת יוצא לדרך. החל ב-1 בינואר 2024, הכנסה נטו למרבית המשפחות בישראל בהן שני ההורים עובדים תגדל עד 940 ש"ח לחודש לכל ילד מגיל 0-3. זה אומר שאם עכשיו נולד לכם ילד, כבר עכשיו אתם מקבלים ב-3 שנים הקרובות בערך 30 אלף שקל לאותו ילד, פר-ילד. ילדים שנמצאים במעונות מפוקחים, מעונות סמל, עם הטבות מיסוי, יקבלו למעשה כבר עכשיו מיידית למעשה סבסוד מלא. כרגע יש סבסוד חלקי במעונות ויש תשלום שמשלמים, אנחנו פותרים בעצם את התשלום הזה על ידי הטבות המס שאנחנו נותנים.

    כיום יש כ-120 אלף ילדים כאלה במעונות, עד סוף השנה נגיע ל-160 אלף וזה יכסה כ-30% מאוכלוסיית הילדים מגיל 0-3. במקביל, אנחנו נשקיע כבר בשלב הראשון יותר משני מיליארד שקלים כדי לבנות עוד מעונות מפוקחים. היעד שלנו בתכנית חומש הוא להגדיל דרמטית את מספר המעונות המפוקחים כך שכל זוג הורים עובדים שירצה יהיה לו מקום במעון מפוקח. אנחנו נגיע למצב שמגיל 0 עד 6 החינוך חינם.

    זאת התכנית שלנו, זה ישים אותנו בעצם בקו הראשון של המדינות המפותחות ביותר. אנחנו ניתן לילדים שלנו יתרון עצום בחיים ואנחנו נקל על המשפחות העובדות ונאפשר גם למשפחות שאינן עובדות – לצאת לעבודה.

    יש כאן שלושה דברים – שניים שבאים מיד, ואחד שמגיע בדירוג: הקלה ביוקר המחייה – כאמור מענק של עד 940 שקל לחודש לכל משק בית עבור כל פעוט. במשק בית של הורים עובדים – זה מיידי; שיפור באיכות הטיפול במעונות המורשים, אני אומר – בטיפול ובחינוך, זה הרחבת ההכשרה והפיקוח למען הפעוטות – זה מיידי; והדבר השלישי – הרחבת מערכת המעונות, בעצם מתן מענה לכל פעוט, לכל ההורים שרוצים להכניס את הילדים שלהם למעונות המפוקחים – זה יהיה תהליך מודרג שנשלים אותו בתכנית חומש.

    זו בשורה ענקית. גם במאבק ביוקר המחייה וגם בחינוך של הילדים שלנו. אני יכול להגיד את שני המילים – הבטחנו וקיימנו".

    שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים בהשתתפות רה"מ בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש להצגת תכנית להשקעה בגיל הרך: "אזרחי ישראל, אנחנו מקבלים כעת החלטה היסטורית שמהווה מענה ישיר ליוקר המחיה להורים לילדים בגילאי לידה עד 3 באמצעות מתן נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי, בנוסף להגדלת הסבסוד למעונות היום המפוקחים. מדובר בהטבה של עד 940 ₪ לכל משק בית עבור כל פעוט בגילאי לידה עד 3".

    לצד זאת, כפי שהדגשתי לאורך כל הדרך, הממשלה תשקיע משאבים רבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות המפוקחות והפרטיות, בכדי לשפר את איכות החינוך בגיל הרך של כלל ילדי ישראל. בין הצעדים שתעניק התכנית למסגרות המפוקחות ולשיפור תנאי המטפלות החלטנו על העלאת הסבסוד הממוצע לפעוט במערכת הסמל לכ-1,700 ₪ בחודש, מענק התמדה למטפלות, העלאת התעריף המפוקח, יישום המלצות ועדת המחירים, שינוי שעות הפעלות לשיפור תנאי העסקת המטפלות בהשוואה לגנים בגילאי 3-6, עיבוי המערך הפדגוגי במשרד החינוך בסך של 200 מיליון ₪ שינותבו להקצאת 50 תקני פיקוח, תקצוב הדרכה והרחבת ההכשרות למטפלות.

    רק היום חתמתי על צווים שימנעו את עליית מחירי הדלק. צמצמנו את מחירי החשמל והמים, ביטלנו מכסים על שורת מוצרי צריכה, הוספנו נקודות זיכוי ממס, חתמנו הסכם היסטורי עם ההסתדרות, וכאמור כעת נסייע גם להורים רבים לילדים בגילאי 0-3 לחסוך אלפי שקלים מדי חודש על חינוך במעונות. אנחנו מעבירים בקרוב תקציב מדינה אחראי וחוק הסדרים עם רפורמות רבות שיסייעו עוד להפחתת יוקר המחיה. לבעיית עומק במשך עשרים שנה אין פיתרון קסם ביום אחד וגם לא בארבעה חודשים ולכן צריך לבצע שורה של צעדים ולהתמיד בהם.

    בגלל שהתקשורת נמצאת באמצע קמפיין חסר מעצורים ושקרי נגד הממשלה סביב הרפורמה המשפטית היא מנסה להעלים את העשייה שלנו ולטעון שלא נעשה דבר אבל הציבור חכם יותר והוא רואה בתלוש את הכסף שנכנס לו נטו בזכות נקודות הזיכוי ובתחנת הדלק את המחיר למרות העליה בכל העולם. עשינו לא מעט בזמן קצר, ויש עוד הרבה עבודה ונמשיך לפעול בנושא לילות כימים, זו מחויבות אישית שלי.

    ממשלת ישראל תמשיך להיאבק ביוקר המחיה ולסייע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החינוך יואב קיש ולאנשי משרד האוצר על המאמצים המשותפים לקידום התוכנית. ממשלת ישראל תמשיך להיאבק ביוקר המחיה ולסייע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל.

    בפורום מסגרות החינוך לגיל הרך בתגובה למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה: "שכר המטפלות נשחק ואין בתוכנית הממשלה כל מענה לכך. נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כוח אדם (מטפלות-מחנכות) בכדי להפעיל את המעונות. תוכנית הממשלה כפי שהוצגה תביא לקריסת מערך המעונות לגיל הרך. התנהלות חד צדדית וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה, פוגעת באופן ישיר בהורים, במטפלות-מחנכות ובמעונות היום.

    לאחר למעלה משנה בה האוצר משך ודחה את המלצות ועדת המחירים, החליטו במשרד האוצר להעביר רק חלק זעום מהחלטות ועדת המחירים ולהמשיך ולשחוק את שכר המטפלות מחנכות בגיל הרך. נותרנו ללא מענה לשנת הלימודים הנוכחית ומעונות היום המפוקחים על סף קריסה. לצערנו הממשלה רואה בחינוך לגיל הרך כאופציה לשמרטפות במקום לראותו כמערך חינוכי והכרחי ביותר להתפתחות הפעוטות.

    בעוד שכר הסייעות יעלה – שכר המטפלות יישחק. על- כן, לא יתאפשר לשמר את כוח האדם של המטפלות ובכך יגדע הרצף החינוכי החשוב כל כך לפעוטות. במצב הנוכחי לא תהייה לנו ברירה אלא לפתוח במאבק

    הסתדרות הפועל המזרחי בתגובה למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה: "התוכנית לא מספקת פתרון למשבר האמיתי בגיל הרך שהינו שכר הרעב של המטפלות. בשורה התחתונה, הממשלה צריכה לבטל את האפליה המקוממת שהיא יצרה בעצמה בין שכר המטפלות במעונות לשכר הסייעות בגני הילדים, כי בלי מטפלות לא יהיו מעונות לגיל הרך. כבר היום מטפלות נוטשות וכיתות במעונות היום נסגרות זו אחר זו".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      בישוב אצלנו נסגרו קבוצות במעון מחוסר מטפלות.
      אשתי גם כן לא מעוניינת לעבוד במעון כי השכר שם מאוד נמוך.
      כשיטפלו בזה זה יהיה בשורה גדולה להורי הילדים

      1. גם אני עזבתי עבודה במעון בגלל שכר נמוך ודרישות בלתי פוסקות

    2. 2

      גם אני עזבתי ניהול מעון יום כי מצוקת חוסר כח האדם זעקה לשמים ברמה שלא היה לי יום ולא לילה