הממשלה אישרה את התכנית שתאפשר "חשמל כשר" בשבת

    איתי גדסי No Comments on הממשלה אישרה את התכנית שתאפשר "חשמל כשר" בשבת

    אושרה בממשלה התכנית שתאפשר לאגור חשמל במתקנים ייעודיים ולהשתמש בהם כ"חשמל כשר" בשבת

    חברת החשמל. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    22:58
    24.04.24
    אבי יעקב No Comments on תקלה חמורה ברשת יש חסד: מוצרים ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את השלב הראשון בתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה במרחב האורבני שמוביל שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ. התוכנית, שהינה חלק ממדיניות אגירה לאומית רחבה שמקדם השר בימים אלו, תאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים, ותחברם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבנים צפופים – לטובת כלל הציבור בישראל.

    בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל, השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, יחד עם ביקוש ל"חשמל כשר" מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה. אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל.

    לצד זאת, בישראל ישנן אוכלוסיות המעוניינות לצרוך "חשמל כשר", שלא יוצר בשבת. כיום חלק מאוכלוסיות אלה מספקות לעצמן חשמל באמצעות גנרטורים המהווים סכנה בטיחותית גדולה למשתמשים, כאשר עלותם יקרה והם גם גורמים לזיהום סביבתי. לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה והוזלת עלותם, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, מה גם שפתרון זה בטיחותי ונקי יותר.

    החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט ל"חשמל כשר", מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת "חשמל כשר".

    על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך שלוש שנים. ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט, שיבוצעו על ידי המגזר הפרטי.

    על פי ההחלטה, שהינה על דעת כל הגורמים המקצועיים, רשות החשמל תגבש את האסדרה הרוחבית ל"חשמל כשר" ולפיילוט של חברת החשמל, כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה.

    שר האנרגיה והתשתיות, חה״כ ישראל כ״ץ: "אני מודה לראש הממשלה ולחבריי השרים על אישור חלק מרכזי מהתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה. אין שום סיבה שבכל מקום בו ישנה צריכת חשמל לא תהיה גם רשת חשמל יעילה ומתקדמת המבוססת על אגירה. החזון אותו אני מקדם בימים אלו יאפשר בעתיד קליטה ואגירה של חשמל שיופק מאנרגיות מתחדשות בכל רחבי הארץ, ואת הולכתו למרכזי הביקוש בשעות הצריכה – כחלק מהמאמץ לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת עליהם התחייבנו. בניגוד לטענות השגויות שמופצות, תעריף החשמל לא יתייקר, התחרות במשק תישמר וציבור רחב בישראל יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת – מבלי שהדבר יהווה עבורו סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה. כפי שאמרתי בעבר, בעיניי מתנגדי החרדים המעשה 'לא כשר', אך בעיניי זו דוגמה לפיתרון יצירתי שביכולתו לרתום את הטכנולוגיה המתקדמת לחיים משותפים ביחד".

    video
    play-sharp-fill
    יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר הגיב: "החלטה מבורכת שמסמלת כיצד ניתן לייצר שיתוף פעולה יעיל שיתרום גם למשק החשמל, גם לאיכות הסביבה וגם לצרכנים שומרי השבת".

    סגן השר אורי מקלב אמר: "תוכנית אגירת האנרגיה הארצית שמאושרת כעת הינה תוכנית כלכלית שהרשות החרדית נדרשה לה מאז הקמתה, מתוך חשיבותה והיקפה למען הציבור בכלל ולמען הציבור החרדי בפרט, לתוכנית זו ישנם מספר יתרונות כפי שהצגנו הן בהיבט הבטיחותי, הכלכלי, הסביבתי ויתרום להורדת יוקר המחיה. זה לא יוזמה פרטית אלא רשויות מקומיות עומדות אחריה, זה מתקדם אודות לדחיפותו של שר האנרגיה ישראל כץ יחד עם יו״ר ועדת הכספים ח״כ הרב משה גפני עומדים מאחורי הצעה זו".

    יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס: "מברך את ידידי, שלוחא דרבנן, יו"ר דגל התורה, ח"כ הרב משה גפני, שפעל מאחורי הקלעים ללא לאות עד לאישור הממשלה של הפיילוט למתקני אגירת חשמל, שיאפשר לשומרי תורה ומסורת להשתמש בשבת חשמל כשר, ללא כל חשש איסור או סכנה של פתרונות פיראטים. אברך גם את שר האנרגיה ישראל כץ, שלא נכנע למסע ההסתה והתעמולה, נגד הפיילוט שיביא לחשמל ירוק וזול, ממנו ייהנו כל אזרחי ישראל".



    0 תגובות