מיליארד שקל לבטיחות בצמתים; ביטן: "לא מספיק"

    אליהו גרין No Comments on מיליארד שקל לבטיחות בצמתים; ביטן: "לא מספיק"

    משרד התחבורה בוועדת הכלכלה: משקיעים מיליארד שקל בבטיחות בצמתים מסוכנים בתקציב הקרוב. היו"ר ביטן: "מיליארד זה לא מספיק". ביטן הודיע כי יכנס את הוועדה שוב לדיון בנושא תכניות הפיתוח של משרד התחבורה מיד אחרי חוק ההסדרים

    כביש 443. ארכיון צילום: Kobi Gideon / FLASH90.
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון שעסק בתכנית החומש לפיתוח כבישים ופרויקטים לביצוע בתקציב 2023-2024. היו"ר ביטן ביקש נתונים על הפרויקטים התחבורתיים, ואמר כי כינס את הדיון לבקשת ח"כ שלום דנינו. ח"כ דנינו סיפר כי ביקש לקיים את הישיבה באופן דחוף, על רקע התאונה הקטלנית לפני כשבועיים בה נהרג תינוק בן שנה.

    ח"כ דנינו ביקש מנציגי משרד התחבורה שיציגו בפני הוועדה את הפרויקטים שנכנסו לביצוע בתקציב 2023-2024, בדגש על כבישים בנגב ובדרום. הוא הוסיף, כי לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת כביש 40 הוא המסוכן ביותר. עוד אמר ח"כ דנינו, כי מדובר בכביש שהוא השני באורכו בארץ, ומסוכן פי 4 מכל כביש אחר. עוד ציין כי פורסם שבדרום יושקעו רק 0.6 מיליארד שקל מתוך כ-13.7 מיליארד שקל בסך הכל.

    היו"ר ביטן ביקש לדעת מה הקריטריונים לפיהם מבוצע התקצוב, וח"כ נעמה לזימי הזכירה כי לפני יומיים נהרג שחר כהן, גם הוא בכביש 40, ואמרה: "ממש עצוב מה שקורה עם כבישי דמים, שאפילו האסונות לא מניעים לשינוי". עוד ציין היו"ר ביטן כי הקו האדום של הרכבת הקלה לראשון לא תוקצב. הוא הוסיף כי השרה מירי רגב אמרה לו שהתכנון לא הושלם, אבל ישנם קווים אחרים שתוקצבו למרות שגם תכנונם לא הושלם, וביקש לדעת כיצד זה נקבע.

    מנהל אגף פרויקטים במשרד התחבורה, ולדימיר סימון, השיב כי מתבצעת השקעה מאסיבית בפריפריה, בפרויקטים מסילתיים, ולא ידוע שפרויקט הוזנח או בוטל. הוא הוסיף כי המשרד בעיצומו של סגירת תכנית עבודה, ועדיין אין החלטות סופיות. לדבריו, המשרד פועל לפי תכנית אסטרטגית ובהתאם למדיניות השרה. "העקרונות הם לשים דגש על פריפריה, בטיחות, תחבורה ציבורית וקישוריות".

    סמנכ"לית תיאום תשתיות במשרד התחבורה, נעה סגל, אמרה כי לפי החלטת הממשלה כביש 40 מתוקצב לתכנון. "עם הבשלות שלו נוכל להמשיך לבחון את התקצוב. תכנון זה שנה וחצי שנתיים", אמרה. היו"ר ביטן הקשה ואמר כי מדובר באחד הכבישים המסוכנים בישראל ואפשר לטפל בו כבר בתקציב הזה, סגל השיבה: "כשיש משהו דחוף אנחנו יודעים לשנות סדרי עדיפויות".

    ח"כ דנינו שאל מה לגבי שיקולים של חיי אדם ובטיחות, ונציג משרד התחבורה, אבנר ברק, השיב: "בכל תכנית אסטרטגית משכללים גם את הבטיחות בדרכים". היו"ר ביטן ביקש התייחסות לכבישים אדומים, והוציא את הדיון להפסקה של חמש דקות עד לקבלת תשובת משרד התחבורה.

    לאחר ההפסקה השיבה סגל, כי "הבטיחות היא אחת המטרות המרכזיות של המשרד, ובתוך תקציב החומש הנוכחי אנחנו מתכוונים להשקיע כמיליארד שקל בבטיחות בצמתים הכי מסוכנים, מתוך כ-30 מיליארד שקל. עוד כחצי מיליארד שקל יושקעו בגשרים ברשת, זה לא מוקד סיכון ממש אבל עלול להתפתח לבעיה בהמשך".

    בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן כי מיליארד שקל זה לא מספיק, וכי חשב לתומו שהטיפול בכבישים אדומים הוא הדבר הראשון. סגל השיבה, כי המשרד משקיע עוד מיליארדים, וציינה את ההשקעה של 410 מיליון שקל בכביש 90 בתקציב הנוכחי ועוד 450 מיליון שקל בתכנית החומש. בנוסף אמרה סגל, כי המשרד יוצא לביצוע השנה גם בכביש 65, ובכביש 232 הולכים להשקיע בשנתיים הקרובות 300 מיליון שקל, ועוד 650 מיליון שקל יושקעו בכביש 293.

    ח"כ נעמה לזימי אמרה כי הטיפול בכבישים אדומים עולה המון כסף, אז מטפלים במה שמסביב. לדבריה, לא הכל זה חינוך והסברה. "יש כבישים מדממים ודווקא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אומרת שהסירה ידיה מכבישים אדומים", אמרה. סגל השיבה: "חס וחלילה, הרשות לא הסירה ידיה, רק ההגדרה שונה".

    ח"כ דנינו ביקש לדעת איך התקבלה ההחלטה שלא לתקצב את כביש 40. היו"ר ביטן הוסיף כי הדבר לא מקובל על הוועדה, והטיפול בכבישים אדומים צריך לבוא לידי ביטוי באופן מובהק בתקציב המשרד. "מכיוון שאתם עוד דנים בתכנית העבודה אז נכנס שוב את הוועדה בשבוע הבא, ותבואו מוכנים. התפקיד שלכם הוא לטפל קודם כל בכבישים האדומים", אמר היו"ר ביטן לנציגי הממשלה.

    ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, הוסיף כי מדברים על שקיפות אבל קשה לקבל נתונים מהמשרד. הוא ציין כי בתכנית החומש יש 13.7 מיליארד שקל לפיתוח כבישים, ואמר כי הפיתוח של כביש 40 מצומת טללים לעיר הבה"דים עלול לצאת מהתקציב, וצומת אריאל נכנסה לתקציב. לדבריו, "כביש 2 בעפולה ירד, בכביש 90 היו 3 מקטעים ועכשיו מדובר רק על מקטע אחד, לעומת פרויקטים במעלה חומש בהתחייבות של 250 מיליון שקל. לוקחים משבילי אופניים לטובת מיתוני תנועה, אשמח להבין מה קורה. הייתי קשוח גם עם הממשלה הקודמת, כי מעניין אותי רק הצלחת חיים ואני לא רואה פה בשורה בהצלת חיים".

    היו"ר ביטן סיכם ואמר כי תפקיד הוועדה הוא לפקח על משרד התחבורה. לישיבה הבאה הוא אף ביקש את נוכחותו של ראש אגף התנועה במשטרה, וכן ביקש התייחסות בכתב של משרד התחבורה לסדרי העדיפויות. באשר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר, כי "הרשות לא צריכה להיות כפופה למשרד התחבורה כדי שיתייעצו איתה בלי שתהייה מעלה חרב תקציבית על הראש".



    0 תגובות