הישג בוועדת הפנים: תבוטל הגבלת הבניה על מרפסות סוכה

    אליהו גרין No Comments on הישג בוועדת הפנים: תבוטל הגבלת הבניה על מרפסות סוכה

    על פי סיכום שהושג בין יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר למטה התכנון הלאומי, ועדות מקומיות יורשו להנפיק היתר למרפסות סוכה פתוחות מעבר לזכויות הבניין וללא הגבלת שטח, כל עוד היא איננה חורגת מקווי הבניין

    צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מהפכה: היתר למרפסות סוכה לא יוגבל עוד ל-14 מ"ר כפי שהיה בעבר ושטחו לא ייגרע בגלל מרפסות ושטחי שירות מקורים שחושבו בזכויות הבניין, כך הודיע יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ליו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר.

    השינוי המבורך יסלול סוף סוף את דרכו של ציבור שומרי המצוות למגורים בכל בניין, בכל שכונה ובכל עיר בישראל. בנוסף, החלטה זו תשים סוף לתופעה המבישה של מרפסות סוכה קטנות וצרות שאינן ראויות לשמן, שכן ההחלטה כוללת מתן אפשרות לבניית מרפסות גדולות כל עוד הן אינן חורגות מקו הבניין.

    על פי הסיכום שנחשף בדיוני חוק ההסדרים בוועדת הפנים של הכנסת, מינהל התכנון יבהיר לכלל הוועדות המקומיות בארץ, כי כל עוד מדובר במרפסת פתוחה לשמים כהגדרת סוכה כהלכתה, תוכל הוועדה המקומית להעניק היתר בניה גם מחוץ לזכויות הבניה כל עוד הבית אינו חורג מקווי הבניין.

    הדבר עלה בדיוני הוועדה, לאחר שהיו"ר ח"כ יעקב אשר העלה את מצוקת הגבלת שטחן של מרפסות הסוכה הפוגעות בזכות למגורים של ציבור שומרי המצוות במדינת ישראל. הוא הזכיר כי במצב הנהוג, בתכניות שאושרו עד לשנת 2010, כל דירה יכולה לקבל עד 14 מ"ר בלבד למרפסת, כשעל פי התקנות שטח זה כולל למרבה האבסורד שטחים מקורים שאינם כשרים כלל לסוכה.

    נוהל זה מביא לכך שציבור דתי מוצא עצמו מודר דה פקטו מהאפשרות לגור בכל בניין שנבנה תוך מיצוי כלל זכויות הבניה וללא מרפסות כשירות לסוכה. בשנים האחרונות ביקשו לא מעט מהוועדות המקומיות להקל את הנהלים ולאפשר להן לאשר היתרי בניה למרפסות סוכה מעבר לזכויות, אך הפרשנות המחמירה לא התירה זאת כך שנותר רק את האפשרות לשינוי תב"ע, הליך מייגע וארוך שלא תמיד ניתן להביאו לידי גמר.

    בעיר ירושלים, למשל, מצויות שכונות שלמות שנבנו ללא מרפסות סוכה, ולמרות שכיום הן מאוכלסות מקצה לקצה בציבור שומר מצוות לא ניתן לאשר להן בנייה של מרפסות סוכה כיון שזכויות הבניה נוצלו בהן עד תום. היו"ר ח"כ אשר דרש להבהיר את התקנות ולאפשר לוועדות המקומיות להתיר בנייתן של מרפסות סוכה מעבר לזכויות הבניין.

    מ"מ ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים, אליעזר ראוכברגר, שהעלה את הסוגיה בפני ח"כ אשר וצוות לשכתו אף היה שותף לדיון בוועדה, בירך על הסיכום שהשיג ח"כ אשר ואמר כי "זו בשורה גדולה לעיר ירושלים ולתושביה, ציפינו לכך שנים רבות. ההחלטה תביא רווחה גדולה לציבור ענק של שומרי תורה ומצוות".

    כאמור, לבקשת יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר, הודיע יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, כי בתוך חודשיים ימים תפורסם הבהרה לגבי תקנות חישוב שטחים של משרד הפנים כך ששטח פתוח לא יחושב כלל ב-14 מ"ר של שטחי מרפסות ושטחי שירות נלווים. כמן כן הובטח כי יוקם צוות שיפעל לפתור בעיות שעלולות לעכב את ההטבה בערים מסוימות, כדוגמת מקומות בהם לא הוסדרו קווי בניין. הצוות המקצועי יגבש אף הוא את המלצותיו בתוך חודשיים ימים.



    0 תגובות