שר האוצר מאריך את כהונתו של יו"ר רשות ניירות ערך

    אבי יעקב No Comments on שר האוצר מאריך את כהונתו של יו"ר רשות ניירות ערך
    12:35
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on הזדמנות נפלאה לשינוי שיביא ברכה גדולה • הלכה לשבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר האוצר מאריך את כהונתו של יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר בקדנציה נוספת.

    בהתאם להנחיית שר האוצר, משה כחלון, יצר פרופ' שמואל האוזר תכנית להפחתת רגולציה ולהחזרת משקיעים לבורסה. התכנית נכתבה כתזכיר חוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, שהופץ היום על ידי משרד האוצר. תזכיר החוק נועד לשדרג את הבורסה למוסד מודרני, תחרותי המשרת באופן מיטבי את כלכלת ישראל.

    תזכיר החוק קובע כי הבעלות על הבורסה תהפוך למבנה של תאגיד הפועל למטרות רווח, באופן המנתק בין הבעלות לבין החברות, בשונה מהמודל הקיים היום של גוף שאינו למטרות רווח, בו הברוקרים, חברי הבורסה, שמרביתם חברי המערכת הבנקאית, הם בעלי השליטה בו. שינוי המבנה יוביל לצמצום ניגוד העניינים המובנה הקיים כיום בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של חברי הבורסה. בנוסף, השינוי יוביל לאובדן הדומיננטיות של הבנקים בניהול הבורסה ויתרום לעידוד התחרות על מקורות ההון בכלל ועל מתן אשראי בפרט, תוך הגדלת היצע מכשירי ההשקעה המוצעים לציבור. בנוסף, תזכיר החוק יאפשר את הפחתת נציגות הבנקים בדירקטוריון של הבורסה מכ- 71% ל- 35%.

    השינוי המבני יניח תשתית איתנה לשיתופי פעולה אסטרטגיים עתידיים עם בורסות זרות ומשקיעים אסטרטגים, ולפעילותן של בורסות נוספות בישראל, כמו גם לאפשרות גיוס הון לפיתוח הבורסה עצמה. כבר היום, על רקע תזכיר החוק, התקשרו הבורסה והנאסד"ק במיזם לשיתוף פעולה שעשוי לשנות את פני השוק, בפרט בכל הנוגע לעידוד הנפקתן של חברות הייטק ישראליות בישראל.

    ימי המסחר של הבורסה ישתנו בהתאם למקובל במדינות המפותחות. בהמשך ניתן יהיה לסחור בחברות בין לאומיות שאינן כפופות לפיקוח רשות ניירות ערך ונמצאות בשווי שוק מעל 100 מיליארד דולר.

    לפי תזכיר החוק, על מנת לגוון את הרכב בעלי המניות בבורסה ולתמרץ את חברי הבורסה הנוכחיים למכור את אחזקותיהם בבורסה, נקבע כי אחזקות של מעבר ל- 5% יורדמו ולא יקנו כל זכויות. בעלי המניות הנוכחיים בבורסה ימכרו את אחזקותיהם, הם יחויבו במס רווח הון של 100%, בגין מלוא רווח ההון (ע"פ דוחות הבורסה לשנת 2014) שיצמח להם ממועד שינוי המבנה בבורסה. באופן זה, בעלי המניות הנוכחיים לא ייהנו מהעלייה בשווי אחזקותיהם שתגרם כתוצאה מהשינוי המבני. כמו כן, לבעלי המניות יהיה תמריץ משמעותי למכור את אחזקותיהם בהקדם.

    הגדלת מספר החברים בבורסה, לרבות גופים בינלאומיים, תגביר את התחרות על שירותי הברוקראז' והמשמורת הניתנים כיום כמעט באופן בלעדי על ידי הבנקים. הגדלת מספר החברים תביא גם להפחתת העמלות לציבור תוך חיוב גילוי עמלות מצד הבנקים וחברי הבורסה הניתנים לצרכן הסופי בהתאם לפרסומי הבורסה. תזכיר החוק יאפשר גישה חופשית למסלקה באישור שר האוצר.



    0 תגובות