- רדיו קול חי - -

עבר טרומית: פטור ממס לדירה ראשונה לזוגות צעירים בכל הארץ

למרות שלא זכתה לתמיכת הממשלה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק לפטור בעת קניית דירה ראשונה לזוגות צעירים בכל הארץ, של חברת הכנסת מירי מרים רגב.

31 חברי כנסת תמכו מול מתנגד אחד כאשר הקואליציה לא משתתפת בהצבעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה.

החוק מציע להעניק פטור ממס למכירת דירת מגורים ראשונה מקבלן לזכאי, יחיד או זוג צעיר, ובלבד שמחיר הדירה כאמור, לא כולל מס ערך מוסף, אינו עולה על 1,300,000 ש"ח.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשל המחסור העצום בדירות באזור תל-אביב והמרכז, מחירי הדירות האמירו, וכתוצאה מכך גם גובה תשלומי שכר הדירה. האמרת מחירי הדירות, בשילוב עם צמצום הסיוע הממשלתי לרכישת דירה יצר מצב שבו אין לזוגות צעירים יכולת כלכלית לרכוש דירה קטנה (בגודל של 100 מ"ר), ואף לשכור אחת. בעקבות זאת, הם נאלצים לשכור דירה קטנה יותר (בגודל של 80 מ"ר) במחיר גבוה. כך, עברו אלפי תושבים להתגורר במחוזות אלו, בשכירות בדירות קטנות במחירים גבוהים".

בנוסף, מדיניות המשכנתאות וגובה הריביות להלוואות מדינה גרם לירידה משמעותית בלקיחת הלוואות ממשלתיות בקרב זכאי משרד השיכון וכן לאי יכולתם של זוגות צעירים לממש את זכאותם לרכישת דירה.

"הורדת מחירי הדירה באמצעות הפחתת המסים המוטלים על רכישתה, או באמצעות סיוע בדיור, צפויה להביא לגידול במספר עסקאות הרכישה. הפחתת מסים על דירה הראשונה, כפי שמוצע בהצעת החוק, תגדיל באופן משמעותי את הפעילות בתחום הדיור ותגביר את הביקוש לרכישת דירות בקרב זוגות צעירים, דבר שיביא להגדלת הכנסות המדינה ממסים ישירים ועקיפים הנובעים ממכירת הדירות, וכן לגידול בהכנסות הרשויות המקומיות מארנונה ומאגרות, לרבות היטלי השבחה, היטלי פיתוח ואגרות רישוי בנייה".