- רדיו קול חי - -

שבת מרוממת ומרגשת במחיצתם של גדולי ישראל בירושלים דליטא

קשה להכניס כל כך הרבה רגעים מרגשים ומרטיטים בפחות משבעים ושתיים שעות. אבל החוויה הרוחנית שחוויתי בפחות משלושה ימים של שהות במחיצתם של גדולי ישראל, ראשי הישיבות ורבני קהילות מארץ ישראל וממדינות שונות באירופה בסוף השבוע האחרון – היתה מהמרגשות שחוויתי במסעות קודש במחיצתם בשנים האחרונות.

הייתי איש התקשורת היחיד שליווה את המשלחת המרשימה של ארגון "דרשו", שיצאה לשבת קונוונשן בוילנה, ירושלים של ליטא, לרגל תחילת אירועי סיום לימוד הדף היומי בהלכה, שנחוג בתקופה הקרובה בעולם היהודי כולו.

בשבועות האחרונים מאז פורסם דבר המסע של גדולי הרבנים לליטא, וההבטחה כי שמות כל המצטרפים החדשים והישנים ללימוד הדף היומי בהלכה יונחו על גבי ציונו של מרן בעל החפץ חיים זיע"א בראדין – הצטרפו קרוב ל-60,000 לומדים חדשים שהתחייבו ללמוד כסדר את הדף היומי בהלכה, החל מי"ט אדר א' תשפ"ב.

שעות ספורות לאחר נחיתתנו בוילנה, יצאנו לדרך, לכיוון ראדין.

בשנים האחרונות הגעתי לתפילה מיוחדת בציונו החפץ חיים, כמה וכמה פעמים ביום ההילולא שלו בחודש אלול, אבל שנתיים של קורונה והגבלות, מנעו ממני – ומרבים אחרים – מלהגיע ולשפוך שיח במקום הקדוש הזה. כשהגענו לשם, במסגרת המשלחת של "דרשו" ביום חמישי בלילה, אחרי 6 שעות נסיעה, עם תפילה ושירי רגש מיוחדים באוטובוס של גדולי ישראל, ההתרגשות היתה בשיא.

צילום: שוקי לרר ויחזקאל איטקין

מעטה לבן וקיפאון של מינוס 10 מעלות קיבל את פני משלחת גדולי ישראל למעמד התפילה הכביר על ציונו של החפץ חיים זיע"א ולמרות הקור העז שבחוץ, משלחת הרבנים הבקיעה שערי שמים במעמד התפילה המרגש.

לפני התיבה עבר הגה"צ רבי שמעון גלאי שליט"א. בקול מרטיט ובדמעות שליש, זעק הרב גלאי את התפילה המיוחדת שנאמרה על הציון הקדוש, כשהרבנים זועקים מקירות ליבם ובשליחות משלחיהם: "רבי, תורתך אנו למדים".

לאחר אמירת פרקי תהילים וי"ג מידות של רחמים שנאמרו בזעקה ותחינה בקול בוכים ובדמעות שליש, הונח "ספר הגיבורים" על הציון הקדוש. דפי הספר הורכבו מדם לבם של רבבות לומדי הדף היומי בהלכה מכל רחבי העולם שרשמו את שמותיהם בחיל וברעדה, וקיבלו על עצמם להתמיד וללמוד מידי יום בספרו של הפוסק לדור אחרון מרנא בעל החפץ חיים זי"ע.

בשעה 3 לפנות בוקר, לאחר מעמד התפילה הגיעו רבני המשלחת להיכל הישיבה הקדושה שייסד מרנא החפץ חיים, במבנה אשר נותר עומד על תלו עד היום. רטט של התרגשות מלווה את כולם בכניסה להיכל הישיבה, מקום בו נוצרה היצירה האגדית של ספר המשנה ברורה, ובו עמד מרנא החפץ חיים והעמיד לגיונות של תלמידים. כשבחוץ קור עז וסופת שלגים עזה, נערכה בתוך היכל הישיבה סעודת מצווה מיוחדת לכבוד סיום המחזור השני במשנה ברורה והתחלת המחזור השלישי כסדר הדף היומי בהלכה.

צילום: שוקי לרר ויחזקאל איטקין

במקביל למעמד התפילה בראדין, יצאה משלחת רבנים נוספת – בראשות חברי מועצת גדולי התורה, הגאון הגדול רבי דוד כהן, הגאון הגדול רבי אליעזר יהודה פינקל וגדולי ראשי הישיבות – לערוך מעמד תפילה והתעוררות בקבר אחים ביער פונאר שבו נרצחו ונקברו חיים 70 אלף יהודים ע"י הנאצים ועוזריהם הליטאים ימ"ש. לאחר מכן נסעו לציונו של בעל ה"ברכת שמואל" רבי ברוך בער לייבוביץ זיע"א ובשעת לילה מאוחרת נערך מעמד התפילה על ציון מרנא הגר"א זיע"א בווילנה.

במהלך השבת התארחה משלחת גדולי ישראל, ראשי הישיבות, רבני הקהילות והאורחים הרבים, במלון קמפינסקי המפואר שבמרכז וילנה. במהלך השבת המיוחדת נערכו תפילות מרוממות בהשתתפות גדולי ישראל, כאשר בשיר וזמר הנעימו זאנוויל וינברגר יחד עם מקהלת מלכות בניצוחו של פנחס ביכלר. בית כנסת מיוחד עם ארון קודש וספרי תורה הובא למתחם שהוקצה לשם כך במלון, וזאת בהוראתו של נשיא דרשו, הרב דוד הופשטטר, שלא להחסיר שום פרט לקראת השבת הגדולה והמרוממת.

עם צאת שבת נערכו פאנלים מיוחדים שבהם השתתפו גדולי ישראל ורבני הקהילות בישראל ואירופה, לליבון הדרכים לקידום לימוד ההלכה בעולם היהודי. הדיונים עסקו גם בסוגיות ציבוריות שונות, ועלו שאלות שצירי דרשו עוסקים בהם לאורך השנה. לאחר מכן נערך הסיום הגדול במתחם המלון, יחד עם סעודת מלווה מלכה, בראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א.

חשוב לציין, כי לנסיעת המשלחת קדמה הכנה מדוקדקת, לצד הפקה מרשימה וחסרת תקדים. "מדובר במדינות שבהם אין כמעט תשתית יהודית, והיה צורך להביא הכל מבחוץ", אומר יוסי פלס, מ"פליישמן פלס" הפקות. "מדובר באופרציה מורכבת מאוד, לבנות הכל מחדש. שמנו דגש משמעותי על התמודדות עם אתגרי מזג האוויר ועם השלג הכבד. אנחנו מודעים לחשיבות העצומה לדאוג לכך שהכל יפעל כמו שצריך. השקענו רבות בפטריות חימום בכל נקודה על מנת להקל ככל הניתן על המשלחת המכובדת".

ואכן, צוות ההפקה המיוחד, לצד ראשי ומנהלי ארגון "דרשו", לא חסכו ולו פרט קטן ביותר, כדי להנעים על הצד הטוב ביותר את המסע, כולל נקודות חימום בציונו גדולי ישראל זיע"א בוילנה ובראדין, לצד עמודי תאורה, כיבוד קל ושתיה חמה לאורך כל המסע, וכשגולת הכותרת – שבת מרוממת ונפלאה במחיצתם של גדולי ישראל, במרכזה של וילנה, ירושלים של ליטא.

כשבסעודת יום השבת עלה הגה"צ רבי שמעון גלאי על כסא,  לצד חברי מקהלת מלכות, והחל לשיר עמם שירי שבת ושירי רגש, תיארתי לעצמי את ראשי הישיבות של הדור ההוא, בוילנה של פעם, שרים ומזמרים לכבודה של השבת ולכבודה של התורה, יחד עם תלמידיהם הרבים. הפעם עמדו שם לצד הרב גלאי, חברי מועצת גדולי התורה, ראשי הישיבות, רבני הקהילות, נשיא דרשו הרב דוד הופשטטר ורבנים רבים נוספים. אשרי עין ראתה.

במוצאי שבת קודש, כשמאה וחמישים המשתתפים רקדו וקיפצו לכבודה של תורה, ובראשם שוב הגר"ש גלאי מלהיב את המשתתפים לרקוד ולשמוח, לא ניתן היה לחוש כלל שאנחנו במדינה זרה, מרוחקת, קרה, מושלגת.

צילום: שוקי לרר ויחזקאל איטקין
צילום: שוקי לרר ויחזקאל איטקין

 

צילום תמונות: שוקי לרר ויחזקאל איטקין. צילום וידאו: בצלאל קאהן