סמוטריץ': נאומי הפרידה חושפים את החולי של מערכת המשפט

    איתי גדסי No Comments on סמוטריץ': נאומי הפרידה חושפים את החולי של מערכת המשפט
    צילום: פלאש90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ מפרסם היום (שלישי) טור פרידה מהיועמ"ש מאביחי מנדלבליט ועל תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שעלה למתח הגבוה ביותר בתקופתו בין הריבון לבין מערכת המשפט.

    וכך כותב בצלאל סמוטריץ': "אם אתם רוצים להבין על רגל אחת את הבעיה של מערכת המשפט הישראלית, פשוט תקשיבו לשלל נאומי הפרידה מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדנבליט. נאומים ריטואלים שנשאו חבריו הפוליטיקאים, הקולגות שלו במשרד המשפטים והשופרות בתקשורת.

    הררי מילים ותשבחות על "חומה בצורה" ל"שמירת הדמוקרטיה" מול "מתקפות פרועות", ובעיקר על "הגנה על מוסד היועץ המשפטי לממשלה". כמעט אפס התייחסות למה שחשוב ומטריד את אזרחי ישראל ולתפקיד האמיתי של מערכת משפט מתוקנת במדינה דמוקרטית – ביטחון אישי, מאבק בפשיעה, בפריצות וגניבות הרכב, בעבירות הרכוש. הכרעה צודקת ויעילה בסכסוכים אזרחיים, ויצירת סביבת חיים טובה יותר לאזרחי ישראל.

    מערכת המשפט בשנים האחרונות עסוקה בלשמור על עצמה ועל השלטון של עצמה תוך עיוות נורא של מושגי יסוד בדמוקרטיה ושלטון החוק ותוך והתעלמות מוחלטת מתפקידיה הבסיסיים, ובעצם מתפקידו של כל שלטון מכל סוג שהוא – לשרת את האזרחים שתחת שלטונו.

    וזה אינו מקרי. כשהשלטון מצוי בידיה של מערכת דמוקרטית נבחרת הוא חייב להיות מכוון לשירות העם – אחרת העם פשוט לא יבחר בו שוב. מהעם הוא יונק את כוחו וסמכותו ובהחלטתו הוא גם יכול לאבד אותם.

    כשהשלטון מצוי בידיה של מערכת פקידותית לא נבחרת, שלא שואבת את כוחה וסמכותה מהציבור וממילא לא מרגישה צורך לתת לו דין וחשבון, ה"שלטון" עסוק בלשמר את עצמו ואת כוחו וממש לא בטובת הציבור.

    ממילא, הערכת כהונתו של מנדלבליט נבחנת על ידי שותפיו לתפיסה במידת הצלחתו לשמור על המערכת עצמה ולא במידת הצלחתה של המערכת לפעול למען אזרחי המדינה ולהצדיק את קיומה ואת המשאבים הרבים שמושקעים בה.

    כדי לשמור על שלטונה, צריכה מערכת המשפט לרדוף את נבחרי הציבור במערכת הדמוקרטית, שמתמודדת מולה על הכח והסמכות. רדיפה משפטית צבועה המבוססת על סטנדרטים כפולים ושקריים, ורדיפה ציבורית שמבוססת על עריכת דה-מוניזציה למערכת הפוליטית בניסיון להחלישה.

    במדינה מתוקנת הערכת כהונתו של יועץ משפטי לממשלה היתה נשענת על מדדים אזרחיים של שיעורי הפשיעה בכניסתו וביציאתו, יעילות השירות לאזרח, רמת הביטחון האישי האזרחי, וכמובן, רמת האמון הציבורי.

    בכל המדדים האלה מנדלבליט משאיר אחריו אדמה חרוכה שבאה לידי ביטוי מובהק בסקר אמון הציבור שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה השבוע ומלמד על רמת אמון נמוכה של רק שלושים ואחד אחוזים ביועץ המשפטי לממשלה ואנשיו.

    מנדבליט חטא לתפקידו ולאזרחי ישראל, פגע אנושות בדמוקרטיה ובשלטון החוק והיה עסוק בעיקר בביצור שלטונו ושלטונה של מערכת המשפט מול "יריביה" במערכת הדמוקרטית.

    למרבה הצער איך שזה נראה כרגע המערכת תמשיך לפרגן לעצמה על ביצוע משימות הפוכות לתכליתה ותתעלם בחוסר מודעות מקריסתה בכל מדדי האמת שאמורים להגדיר אותה, ובראשם מדד אמון הציבור. אנשי המשפט ימשיכו להטיח אשמות לכל עבר ויסתכלו לכל מקום אפשרי חוץ מפנימה, לקצת חשבון נפש.

    השינוי הזה יצטרך לבוא מאיתנו, הפוליטיקאים. נצטרך להפסיק לפחד וכשנחזור בעזרת השם להנהיג את מדינת ישראל להחזיר את מערכת המשפט לתפקידה ולגודלה הטבעי".



    0 תגובות