ביקורת קשה על הרפורמה בחקלאות של ליברמן ופקידי האוצר

    איתי גדסי No Comments on ביקורת קשה על הרפורמה בחקלאות של ליברמן ופקידי האוצר

    חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה תוקפים בחריפות את הרפורמה בחקלאות אותה מוביל שר האוצר אביגדור ליברמן ופקידי האוצר | "ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי" אמרו בהתאחדות החקלאים

    צילום: דוברות משרד האוצר
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר האוצר, אביגדור ליברמן, פרסם היום, צעדים נוספים להתמודדות עם יוקר המחיה, המתווספים לתכנית שעליה הוכרז בפברואר. במסגרת הצעדים החדשים תיושם הרפורמה בחקלאות ויופחתו מכסים באופן מידי על פירות וירקות; יוגדל הסיוע לאזרחים עובדים תוך הכפלת התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך; יינתן מענק סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון וייבחנו צעדים להגברת התחרות בשוק המזון. הצעדים ממשיכים את מדיניות שר האוצר להוזלת סל הצריכה ולהגברת התחרות במשק הישראלי.

    שר האוצר, אביגדור ליברמן: "כפי שהבטחנו אנחנו ממשיכים לפעול לטובת הגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי ישראל וצמצום ההוצאות. הרפורמה בחקלאות שיוצאת לדרך היום תוזיל את מחירי הפירות והירקות באופן משמעותי ותביא להורדה במחיר לאזרחים. זאת, תוך מענק חבילת תמיכה רחבה לחקלאים. גם את בעלי העסקים אנחנו לא שוכחים, נמשיך לסייע לעסקים שנפגעו מנגיף הקורונה ונעמוד לצידם בעת משבר".

    במסגרת הצעדים החדשים להפחתת יוקר המחיה יישום הרפורמה בחקלאות: הפחתת מכסים מידית על פירות וירקות. כחלק מהרפורמה בחקלאות שאושרה במסגרת תקציב המדינה לשנים 2021-2022, חתם שר האוצר היום (ג') בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, על הצו להפחתת מכסים בפירות וירקות. הצו כולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד).

    יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. הפחתת המכסים צפויה להגביר את רמת התחרות בענף ולהוזיל את מחירי הפירות והירקות בצורה משמעותית. סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-820 שקל בשנה לכל משק בית בהבשלה מלאה.

    לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות.

    בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד. לשם יישום הרפורמה חתם שר האוצר על צו להפחתת המכס על פירות וירקות, ושר החקלאות מקדם תיקון לתקנות הגנת הצומח.

    הצעד הנוסף, הוא הגדלת הסיוע לאזרחים עובדים: הכפלת התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך. סכום התוספת הממוצעת עומד על 1,600 שקל בשנה לעובד (במקום 800 שקל בשנה) ויכול להגיע עד ל-3,400 שקל עבור אימהות חד הוריות לשלושה ילדים ומעלה. כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יקבלו תוספת חד פעמית של 40% למענק בגין עבודה בשנת 2022 – הכפלה של התוספת שעליה הוכרז במסגרת תכנית יוקר המחיה בחודש פברואר. וכפי

    שהוכרז בפברואר, על מנת להקל על הזכאים גם מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער. לשם יישום המהלך יקודם תיקון חקיקה.

    שלישית, מענק סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון: מענק משולב לעסקים שמחזורם עד 60 מיליון שקל – הכולל הוצאות קבועות לרבות הוצאות ארנונה. סכום המענק יעמוד על סכום של בין 3,000 ועד ל-600 אלף שקל לכל עסק. המענק, יינתן לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון באופן שהוביל לירידה במחזור בהיקף של מעל ל-35% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019. לשם ישום המהלך יקודם תיקון חקיקה.

    רביעית, הגברת התחרות בשוק המזון. הפחתת יוקר המחיה על ידי בחינת צעדים לצמצום הריכוזיות בשוק המזון, ביניהם: החמרת תנאים לרכישות, מיזוגים והסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים, הגבלות על יבוא בלעדי, והטלת איסור על פגיעה בייבוא מקביל. לשם ישום המהלך ייבחנו תיקוני החקיקה הנדרשים.

    בהתייחסו לרפורמה בחקלאות, אמר שר החקלאות, עודד פורר: "אחרי דיונים ומו״מ אינטנסיביים הגיע הרגע בו חייבים לקבל החלטות. יש לנו מחוייבות לחקלאות הישראלית ולכלל אזרחי ישראל. הרפורמה הזו מחויבת גם כדי להציל את חקלאות ישראל, שכן הפריון בה לא עלה במשך 22 שנים. יש לנו מחוייבות להוריד מחירים לאזרחי ישראל שצריכים לקחת משכנתא כדי לקנות פירות בקיץ".

    "אנחנו עושים מה שבמשך עשרים שנה לא עשו. צריכה ישירה בחקלאות, מענקי השקעות, חיזוק תוצרת הארץ וגם פתיחה לתחרות. הורדת המכסים מתבצעת אחרי בדיקה מעמיקה של חודשים ארוכים שבה כלל הגורמים, כולל החקלאים קיימו שיח מעמיק באופן ישיר. וגם הטמענו בצו שינויים שיגנו על עוטף עזה, הערבה, הגליל והגולן" אמר פורר.

    יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני: "שר האוצר הכושל ביותר בתולדות מדינת ישראל איווט ליברמן, חסר רגישות לחלוטין. אין לו בעיה לפגוע פגיעה אנושה בחקלאים ובחקלאות הישראלית, במפעל 'פרי הגליל' שהוא מפעל עוגן בחצור הגלילית, ומפעלים דומים לו. סביר להניח שזה גם לא יוזיל מחירים כפי שהוכח בעבר. "ליברמן עושה את הדבר הכי קל שנובע מעצלות, מחוסר תפקוד והבנה כלכלית".

    ח"כ יעקב מרגי אמר: "שר אוצר אטום מנותק יהיר ופועל מתוך נקמנות ואינטרסים. הקים ועדה מטעם שהסיקה מסקנות חד צדדיות מוטות ללא שמיעת עמדתם של החקלאים. מפקיר את החקלאות הישראלית לטובת יבואנים בודדים שימשיכו להתעשר ע"ח הציבור. רק ממשלה פוסט ציונית מפקירה את החקלאות".

    גם מבית הופנתה ביקורת, סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן: "‏חבל שמשרד האוצר פועל נגד החקלאות הישראלית ובסופו של דבר נגד הצרכן הישראלי. רפורמה לא עושים בזבנג וגמרנו, אלא באופן אחראי, יסודי ומעמיק יחד עם החקלאים. דומה שמשרד האוצר ומשרד החקלאות עובדים בשביל החקלאי הטורקי וכדאי שיחזרו ארצה".

    יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח אמר בתגובה: ״ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזון. במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן״

    ״הכל מסך עשן אחד גדול! ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזון. והכל בחסות יוקר המחיה שאינו קשור כלל לפירות וירקות אלא בעיקר בדיור, בחשמל, בארנונה, בדלק שמשלמים אזרחי המדינה".

    "שר החקלאות לראשונה בהיסטוריה פשוט לא קיים ואין הצדקה למשרד חקלאות שמחסל ענפים ואזורים אסטרטגיים בעוטף עזה ובגולן. אין פה עבודת מטה ואין פה חשיבה לטווח הארוך" הדגיש יפרח בכאב.

    "במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן. הורדת המכסים וייבוא לא יגרום להורדת מחירים לצרכן, אלא לחיזוק מונופול היבואנים. אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט- אל תיתן לחיזבאללה לנצח את חקלאי הגליל ואל תיתן לחמאס לנצח את חקלאי עוטף עזה. עצור את הרפורמה החד צדדית הזו אשר תשמיד אלפי משקים חקלאיים ותפגע בצרכן״.

    בסיעת "ישראל ביתנו" לא מתנצלים נוכח ההתקפות יו״ר ועדת הכספים, ח״כ אלכס קושניר: "מדהים אותי כמה פוליטיקאים מסובבים על ידי לובי אחד שהתרגל לכוח בלתי מוגבל".

    "‏מטרתה של הרפורמה בחקלאות אחת ויחידה: להוריד את מחירי הפירות והירקות שעברו את כל הקווים האדומים. הלובי היחיד שמנהל את ישראל ביתנו הוא כלל אזרחי מדינת ישראל, שצריכים לשאת התייקרות הזויה של 100% ב-20 שנה ודרך אגב, שר החקלאות ישב יותר מפעם אחת ויותר מפעמיים עם החקלאים. מספיק עם הסילופים והמריחות".



    0 תגובות