קריסת מתווה מירון: הסיבות, האחראים, הלקחים // בצלאל קאהן

    בצלאל קאהן 4 Comment on קריסת מתווה מירון: הסיבות, האחראים, הלקחים // בצלאל קאהן

    ל"ג בעומר תשפ"ב, הסיפור שלא נגמר: צריך להבין מה בדיוק קרה במירון, מי אשם ומה צריך לעשות כדי שיהודים יסעו למירון בלי להרגיש כמו עדר בהמות | אחרי יותר מעשרים וארבע שעות במירון, שיחות עם כל הגורמים וניסיון להבין מה גרם לקריסת מתווה מירון ולמה – בצלאל קאהן מנסה לסכם וגם לתת מסקנות ביניים

    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אז מה היה לנו במירון?

    היה לנו אסון, אסון קשה ונורא לפני שנה ואין מה להכביר במילים כעת, אחרי כל המילים שנאמרו כל השנה.

    ואז, עלתה דרישה לועדת חקירה ממלכתית.

    אני אישית, ועוד רבים אחרים, התנגדתי להקמת ועדת חקירה. וכי צריך למצוא אשמים לאירוע קשה, טראומתי, שהקב"ה רצה שיקרה כדי לזעזע אותנו, לעורר אותנו? וכי ועדת חקירה ממלכתית תצליח לסדר את כל מה שצריך לסדר במירון כדי שההילולא תתקיים בצורה טובה יותר? היא זו שתשטח שם שטחים נרחבים ותהפוך את מירון לידידותית יותר לעשרות אלפי המתפללים והחוגגים?

    אבל ועדת החקירה הוקמה והיא עדיין בראשית דרכה. היא פרסמה מסקנות ביניים, שעיקרן היה, המלצות לממשלה איך לנהל את האירוע הגדול של הילולת רשבי במירון.

    הממשלה אימצה את ההמלצות בשתי ידיים, מינתה את השר, היום סגן השר, מתן כהנא לממונה על ההילולא, והוא בתורו מינה פרויקטור. ממונה.

    הממונה מינה מפיק, מינה צוות דוברים, ועל פי הפרויקטור יישק כל דבר.

    המשטרה היתה אמורה לפעול מכוחו ומכוח המתווה שתכנן, ואז הגיע ל"ג בעומר, וכל האזהרות, של כל הגורמים המכירים את מירון כמו שבילי דנהרדעא, כי המתווה הזה נועד לכישלון – הוכחו כנכונות.

    מתווה התחבורה וויסות התנועה – נכשל כישלון חרוץ, כי המשטרה השתלטה על האירוע ומנעה מאוטובוסים להתקדם.

    הבטיחו מים ומזון ושירותים בחניונים – ולא היה, כי אף אחד לא חשב שאוטובוסים ייתקעו שם לכמה שעות.

    הבטיחו שהות של עד שש עשרה אלף איש בהר מירון בו זמנית, בהוראת ועדת החקירה – אבל בפועל המשטרה דאגה שלא יהיו יותר מששת אלפים עד תשעת אלפים אנשים בו זמנית .

    אנשים היטלטלו בדרכים שעות ארוכות, וכשהגיעו למירון, עייפים, סחוטים, רעבים, צמאים, מפורקים – וביקשו להיכנס לציון הרשב"י, זה היה לכמה שניות בודדות, כששוטרים ושוטרות ויסמניקים ניצבים שם ודוחקים את כולם לצאת כבר, במקום שיוצבו שם סדרנים וסדרניות חרדים. אגב, ועדת החקירה המליצה למנות חרדים, אבל זה לא קרה. למה?

    ומי שהגיע למירון, בכלל הרגיש אווירה של כמעט תשעה באב. בחלק מהזמן לא היתה תזמורת. ההר היה דומם. שקט. ולמה? כי באמצע הלילה מישהו הדליק מדורה קטנה, אז המשטרה החליטה לנקום בכלל הציבור והשתרר שקט על ההר.

    וכך זה המשיך כל היום – וכל הזמן, מאחורי הקלעים, המשטרה תדרכה נגד כולם, ושכולם אשמים שהעסק לא עובד כמו שצריך, וכשיצאו הודעות לציבור, המשטרה לא הוזכרה בהם, בהוראת המשטרה, כדי שלא להדביק בה את הכישלון.

    כמו למשל, בליל לג בעומר, בשעה 1 בלילה. מפקד מחוז הצפון הודיע שהוא עוצר את הכל. למה? כי העסק יוצא משליטה בגלל איזו מדורה קטנה. הוא אומר למפכ"ל ולפרויקטור שאיתו בחפ"ק, שיש נפגעים באיזשהו מקום בהר מירון וחייבים לעצור הכל. תוך דקות התברר שלא דובים ולא זבובים. והאירוע ממשיך.

    עד לשעות אחר הצהרים, כשהכל התפרץ, הכל התפוצץ, והמשטרה רומזת לכולם שהפרויקטור הוא זה שהחליט לעצור את ההילולא. או אז, יצא סגן שר הדתות, מתן כהנא, לעיתונאים ואמר כי מפקד המחוז קיבל החלטה להפסיק את ההילולא, רק הקנאים הם שהרסו את הכל.

    אז דבר ראשון, מתן כהנא מודה או מצהיר, שהמשטרה סגרה את האירוע.

    דבר שני, סיכון חיים? קנאים? קיצונים?

    הייתי שם. ועוד רבים אחרים היו שם וראו את כל אותם אלפים מבני הציבור החרדי, מכל הסוגים ומכל החוגים, שהגיעו סחוטים ועייפים לציון ונקעה נפשם מנחשי המחסומים בכניסה לציון ומהשוטרים והשוטרות, וברגע אחד הכל התפרץ והשוטרים הוברחו מהאזור.

    ותראו איזה פלא: מאותו הרגע, הכל התנהל על מי מנוחות. אנשים נכנסו להתפלל בציון הרשב"י ויצאו בצד השני, כשסדרנים חסידיים מטעם עצמם מווסתים את התנועה האנושית בצורה כל כך מקצועית, והכל עבר בשלום ובצורה נפלאה.

    אבל עכשיו אנחנו מגיעים לשלב הסיכומים, וכנראה גם שלב ההאשמות זה על זה, כמו שנשמע בשעה הקרובה.

    ביקשנו לראיין קצינים בכירים במשטרה, כדי להבין מה קרה במירון. במשטרה אמרו לנו: זה לא אנחנו, זה הפרויקטור. עשינו את מה שהוא אמר לנו. הם מסרבים להתראיין.

    אז פנינו לפרויקטור, ולמי שהאזין לראיון שלו במהדורת הבוקר, מבין שהרבה לא היה לו מה לומר.

    אבל צריך להבין מה בדיוק קרה במירון, מי אשם ומה צריך לעשות כדי שיהודים יסעו למירון בלי להרגיש כמו עדר בהמות.

     

    מסקנות ביניים

     

    אז אני לא מומחה גדול מאד למירון. יש טובים ממני. אבל כמה תובנות כן יש לי:

    דבר ראשון, צריך להוציא את המשטרה ממירון. אסור לראות שוטר אחד בכל הר מירון בלג בעומר. שיעמדו בחוץ. יקראו להם אם יצטרכו.

    דבר שני, תנו לחרדים לנהל את האירוע הזה, עם סדרנים חרדים, עם אנשים שמבינים מה זה לג בעומר, מה זה ציון הרשב"י, מה זה אירוע חרדי ותורני, מה זה אווירת לג בעומר – וכל היתר: משטרה, ממשלה, משרד התחבורה, יקבלו כולם הוראות מאלה שכן מבינים איך עושים את ההילולא כמו שצריך, כמו שבעצם היה כל השנים, עד שהמדינה השתלטה על האירוע הזה ומאז הכל בכישלון אחד גדול.

    וכמובן, להשקיע מאות מיליוני שקלים בשיפוץ, בשיקום ובשידרוג כל מערך התשתיות בהר מירון, ולהפוך את ההר למקום שנעים להיות בו בלג בעומר, בביטחה ובשמחה.

    ועוד דבר: אם כבר יש ועדת חקירה ממלכתית שהמליצה המלצות והפרויקטור פעל לפי ההמלצות האלה, צריכה כעת ועדת החקירה לבדוק לעומק את כשלי ההמלצות שלה.

    ואת כל זה צריך לעשות היום, או מהיום, לא להמתין לסוף החורף של שנת תשפ"ג, כמו שהיה השנה שהמתינו עד לרגע האחרון, כמו בעבר.

    @betzalel_kahn



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      כל מילה פנינה
      מה שכן, זה נכון שצריך לתת לאנשים משלנו לנהל , אבל אין באמת משהו שיכול לסדר את מה שקורה בעיקר בציון ובמיוחד בשעות הלחץ , כמי שהיה שם הרבה פעמים והרגיש את הלחץ המטורף בציון שבדרך כלל לא היו בו שוטרים בפנים, לא נראה שיש פיתרון אלא רק דילול הכניסה שזה בלתי אפשרי כמעט , לא נעים לומר אבל תרבות הדחיפות במגזר לא משהו ואי אפשר לחנך אנשים בכניסה לציון, בגדול זה להמשיך להתפלל לניסים.

    2. 2

      בצלאל היקר, כל מילה בכתבה נכונה ואני חושב שהיה צריך מזמן כבר לומר מילים מרגיעות בעיני בכל אופן כמו שלך בתודה על כל מה שאתה עושה ברדיו ובהצלחה בכל מעשה ידיך אמן כן יהי רצון!!!

    3. 1

      כל מילה בסלע מרגישים שהדברים נכתבו ישר מהלב
      מעריכים מאד את ר' בצלאל קאהן שהוא ושותפיו עושים עבודת קודש
      וזועקים את זעקת הציבור החרדי ולא מטייחים ומצדיקים את המשטרה
      כמו שעשו בחלק מאתרי תקשורת אחרים
      יישר כח!!,