עמוד ההוראה הורה: זה מה שצריך לברך על מות נשיא איראן

    נתי קאליש No Comments on עמוד ההוראה הורה: זה מה שצריך לברך על מות נשיא איראן

    באבוד רשעים רינה: מרן עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א נשאל אמש איזה ברכה לברך על השמועה המרנינה, והשיב כי יש לקחת פרי חדש ולברך שהחיינו, ולפטור את הבשורה המשמחת | הפסק המלא

    22:09
    02.06.24
    איתי גדסי No Comments on ח"כ אילוז מודה: "הייתה טעות לתת לגנץ וטו על הגיוס"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שאלה אקטואלית ומרתקת הגיעה אמש לשולחנו של מרן עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, כאשר עוד נערכו החיפושים אחר מסוקו האבוד של נשיא איראן ראיסי ימ"ש, וכאשר רוב הסיכויים היו שאכן מת, וכפי שהתברר הבוקר מעל לכל ספק. האם ואיזה ברכה ניתן לברך על הבשורה המשמחת, עבור רבבות עם ישראל בעולם כולו, הששים ושמחים לשמוע על אותו אויב עוכר ישראל שהגיע אל ענשו הראוי.

    בהקלטה שפורסמה על ידי מערכת 'דברי חמד', נשמע נכדו הבה"ח אריה זילברשטיין מציג את השאלה: "שאלה שהרבה ביקשו לשאול מה סבא פוסק בענין הזה, הרי היום ב"ה כל עם ישראל התבשר שאחד מהשונאים הגדולים שעשה הרבה צרות ליהודים, נשיא איראן ככל הנראה מת. השאלה האם עם ישראל כשיתבשר בוודאות שימות, האם יברך הטוב והמטיב, מצד אחד זה בשורה שמחה, ומצד שני לכאורה ימנו מישהו אחר במקומו, וככל הנראה גם יהיה אחד שלא 'יאהב' את היהודים. האם לברך או לא".

    עמוד ההוראה השיב: "אני יגיד לך מה צריך לעשות, צריך לקנות פרי חדש, ולהגיד, הקב"ה אם אפשר לברך, אני מברך על שניהם, ואם לא אני מברך רק על האבטיח. על הרשע הזה אני לא מברך"…

    בקו 'שיח יצחק' מתורתו של מרן הרב זילברשטיין, הובא נימוקו של מרן הרב זילברשטיין, שכן מצד אחד נפסק להלכה שעל שמועות טובות שהן טובות לו לבדו, מברך שהחיינו, ואם הם טובות לו ולאחרים מברך הטוב והמטיב (שולחן ערוך סימן רכב ס"א). רק מצד שני אולי יקום תחתיו רשע יותר גרוע. ולכך הכריע עמוד ההוראה, שמכיון ש'אנחנו לא נדע מה נעשה', לכן מספק מי שמרגיש שמחה גדולה, שיקח פרי חדש ויברכו עליו שהחיינו, ויכוין לפטור את הבשורה הטובה.

    [ללמדנים המעוניינים להעמיק בסוגיא זו, צויין בקו שיח יצחק, לדברי הביאור הלכה (סוף סימן רכא) שברכת הטוב והמטיב שייכת רק באופן שכולם שותפים עמו בטובה זו שהוא מברך עליה, ולכן אם יורד גשם לאחר עצירת גשמים, אף על פי שהוא טובה לכל העולם, בכל אופן פסק המשנ"ב שם שלא שייך לברך על זה 'הטוב והמטיב' אלא 'שהחיינו', ולכן גם בשאלתנו, הורה מרן הרב זילברשטיין לברך שהחיינו על פרי חדש, ולפטור את הבשורה המשמחת].

     

     

     



    0 תגובות