מתקדמים לאנרגיה ירוקה: הוצגה תכנית ארצית לחשמול תשתיות

צבי טסלר No Comments on מתקדמים לאנרגיה ירוקה: הוצגה תכנית ארצית לחשמול תשתיות

תכנית החשמול של התחבורה הציבורית הגיעה לוועדה לתשתיות לאומיות לקראת הפקדת התכנית להערות הציבור ולאישור הוועדה | התכנית תאפשר חשמול של כ-320 מתקני תשתית לאוטובוסים (מסופים וחניונים) בכל הארץ, בהליך רישוי מזורז בסמכות ועדת התשתיות הלאומית

אוטובוסים
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במסגרת הורדת חסמים חסמים והתקדמות לתחבורה ירוקה יותר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג היום (שני) את התכנית הארצית לחשמול תשתיות התחבורה הציבורית בוועדה לתשתיות לאומיות, לקראת הפקדת התכנית להערות הציבור ולאישור הוועדה. זאת, במטרה לקצר הליכים ולחסוך את הצורך באישור תכנית נפרדת לכל מתקן והאחדה של הסטנדרטים לעמדות חשמול תחבורה ציבורית.

מדובר בתכנית פורצת דרך, שתאפשר חשמול של כ-320 מתקני תשתית לאוטובוסים (מסופים וחניונים) בכל הארץ, בהליך רישוי מזורז בסמכות ועדת התשתיות הלאומית (ות"ל). התוכנית מקודמת על ידי צוות המאי"ץ של משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ומנהל התכנון במשרד התחבורה, בשיתוף חברת נתיבי איילון. עם אישורה, יוסר החסם הסטטוטורי הקיים כיום, לחשמול התחבורה הציבורית בישראל.

התכנית מתייחסת לטווח המיידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ונקייה יותר. במסגרת התכנית, יורחבו השימושים המותרים להצבת מבני השנאה ועמדות טעינה, הוספת זכויות בנייה למסופי אוטובוסים קיימים, תוך ייעול הליך הרישוי, באמצעות ריכוזו תחת הוועדה לתשתיות לאומיות.

התכנית תאפשר לחשמל מסופי אוטובוסים וחניונים קיימים, לצד חשמול מסופים וחניונים שאושרו בתוכניות סטטוטוריות וטרם הוקמו. זאת, במטרה לעמוד ביעדי משרד התחבורה לחשמול 60% מצי האוטובוסים העירוני עד לשנת 2026 וחשמול 100% מהאוטובוסים העירוניים החדשים עד לשנת 2035.

חשמול התחבורה הציבורית ישפר את חווית הנסיעה, שתהפוך לשקטה וחלקה יותר, יצמצם את עלויות התחזוקה, יפחית את זיהום הרעש והאוויר של האוטובוסים, ויאפשר תחבורה ציבורית ידידותית יותר לסביבה, תוך התמודדות עם משבר האקלים. אוטובוסים חשמליים צפויים להפחית בכ-75% את גזי החממה הנפלטים מתחבורה ציבורית.

התכנית תאפשר להתמודד עם המחסור החמור של כ-800 דונם של מתקני תשתית תומכת תחבורה ציבורית. מחסור זה נובע בעיקר בשל מגבלות סטטוטוריות, שאינן מאפשרות הסדרה של תשתיות טעינה חשמליות בשל מחסור בזכויות בנייה, או הקצאה חסרה לתשתיות ציבוריות.

התכנית האסטרטגית למתקני תשתית הגדירה את הצרכים לתשתיות החסרות, ואיתרה את השטחים המתאימים בפריסה ארצית, כבסיס להסדרה סטטוטורית וביצוע של מאות פרויקטים לשדרוג והקמת מתקני תשתיות תומכות תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ.

בנוסף, יוצבו במסופי האוטובוסים ובחניוני הלילה עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים ומבני השנאה שיתחברו לחברת החשמל. 131 ממתקני התחבורה שיחושמלו, המהווים 41% מכלל ממתקני התחבורה הציבורית, ממוקמים במטרופולין תל אביב ובאזור המרכז; באזור הדרום ובאזור חיפה והצפון יחושמלו 73 מתקני תחבורה בכל אזור (24% כל אחד); ו-40 תשתיות התחבורה יחושמלו באזור ירושלים.

התכנית מייצרת סטנדרטיזציה וייעול של הליך הרישוי להקמת תשתית הטענה לתחבורה ציבורית. כל מתקני התשתית במסגרת התכנית אינם כוללים שינוי ייעוד קרקע, אינם גורעים מזכויות בנייה מאושרות או משנים את התכנית התקפה בשטח. התכנית אינה מקבעת את המתקנים בשטח, אינה מאפשרת הקמה של מתקנים חדשים ואינה מגבילה שימושים עתידיים.

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "מהפכת התחבורה הציבורית הירוקה הופכת למציאות. תכנית החשמול היא תוצר של תכנון כולל אשר יאפשר ליצור את התשתית למסופי תחבורה וחניוני אוטובוסים מבוססי טעינה חשמלית. יותר אוטובוסים מודרניים, שקטים וירוקים, לתועלת הנוסעים ולתועלת איכות הסביבה".

 



0 תגובות