שוב כאוס? סערה בוועדת כשלי 'שומר החומות'

איתי גדסי No Comments on שוב כאוס? סערה בוועדת כשלי 'שומר החומות'

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת עסקה הבוקר באירועי 'שומר החומות' והרוחות סערו, ארגון בצלמו חשף: "המחבלים לא הואשמו בטרור". המפכ"ל הודה: "אנחנו לא ערוכים לעימות הבא". גם מפקד מג"ב הסכים: "לכולנו ברור שהשעון מתקתק לקראת האירוע הבא – לא הרבה נעשה למרות הדו"ח"

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי התכנסה היום יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן ובכירים במשטרה לדיון בממצאי דו"ח המבקר על מבצע שומר החומות והמהומות בערים המעורבות. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי התייחס היום (שלישי) לפרעות שנעשו בערים המעורבות בזמן שומר החומות ואמר כי לא הייתה התראה מודיעינית שנוכל להגיע לסחרור כזה בזמן כה קצר.

בדברים שאמר בוועדה לביקורת המדינה על דוח המבקר בנושא, ציין שבתאי כי רמת המוכנות המודיעינית לא נתנה מענה. לדבריו: "הכשל היה שהמשטרה השקיעה את כל משאביה בירושלים והתחנות בערים המעורבות נשענו על כוחות סיור רגילים".

עוד אמר שבתאי כי קיים משבר כוח אדם בכל המשטרה, "קיימים פערים קריטיים דוגמת כוח אדם בתחנות המשטרה. רק בעיר לוד חסרים 30% מהכוח. אבל בכל המשטרה יש משבר של כוח אדם. אם לא ישופר סוגיית השכר של שוטרי משטרת ישראל – איני רואה שיהיה שיפור במצב כוח האדם".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "דיון על דו"ח של חיים ומוות נדחה עד עתה בגלל התנהגות ילדותית של השר הממונה. אי אפשר להפיל הכל על לובשי המדים – ממשלת ישראל היא שמתקצבת ואחראית על המשטרה"
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי "הדו"ח שהונח על שולחנה של הוועדה הוא חשוב ומשמעותי ביותר. הדיון עליו היה צריך להיערך מזמן – זהו דו"ח קשה והוא הראשון שרציתי לדון בו אך בגלל התנהגות ילדותית ופוליטיקה קטנה של השר בן גביר לא התאפשר לי לקיים דיון בנושא. תפקידנו הוא לפקח על עבודת הממשטרה וכשמדובר במקרה של חיים ומוות אין פשרות. אין כל תירוצים למה שהלך שם בזמן אמת. דו"ח המבקר חושף מחדל נוראי ותפקידנו להתכונן לבאות. אירוע שומר החומות הוא מכונן וקריאת אזעקה שמכין אותנו לבאות לדברים העלולים להיות יותר קשים. הדרג המיניסטריאלי לא יכול לברוח מאחריות. אי אפשר להפיל הכל על לובשי מדים, לא על צבא, לא על משטרה ולא על שב"כ. ממשלת ישראל נדרשת לאמצעים, כוח אדם ותקציב למשטרה ומג"ב".

מנהל חטיבה במשרד המבקר, יובל חיו אמר על הדו"ח שהוא נעשה בצורה מעמיקה ומקיפה ביותר ובכל מחוז נבחנה בצורה ישירה תחנת משטרה לאורך תקופה. בעיקרי הדו"ח שצוינו בדבריו הובאו הליקויים ש0 תיקי משטרה סווגו על תיקים באופן לאומני לכל אורך התקופה. כמו"כ, הסד"כ היה חסר בדגש על תקני סיור ביפו וגם בעיר לוד. איוש הניידות היה חסר וההישענות באיוש היו מתנדבים ושוטרי שח"ם. כמו"כ נמצא שמרבית השוטרים בתחנות המעורבות לא היו בכלל דוברי השפה הערבית. עוד בליקויים שהוזכרו בדיון:

עוד צוין בדיון כי האיום שהתממש בשומר חומות היה איום הייחוס שהמשטרה התכוננה אליו והייתה אמורה לתת את המענה לאירועים מסוג זה, אלא שבניין הכוח של המשטרה לא נתן את המענה לאותו איום שהוגדר במסמכי המשטרה עצמה.

בהתייחסו למספר הנרצחים והאלימות במגזר הערבי, אמר המפכ"ל: "לכולם ברור שהטיפול חייב להיות הוליסטי ולא רק במשטרת ישראל – חינוך, רווחה, תעסוקה וכו'.
המענה המשטרתי צריך להיות משלים ולא הפתרון לכל הבעיות. יש שוטרים ש22 שבועות ברצף פועלים ללא הפסקה – רמדאן, מירון ועוד. עובדתית אנחנו אחרי שנתיים שהיו לנו הישגים בירידה בכמות הנרצחים והכנסה של לא מעט משפחות פשע מאחורי סורג ובריח.
בחמישה החודשים האחרונים הפעולה נשאבה לסדר ציבורי וטיפול בפח"ע .אותו מיקוד שהיה לנו הוסט. השמיכה קצרה ויש לכך מחיר אנחנו עובדים סביב השעון".

ניצב סיגל בר צבי, ר' אג"מ במשטרה אמרה בדיון כי לאחר מבצע שומר החומות נכתבו ותוקפו מחדש כל ההוראות ומדרגי הפרות הסדר. לדבריה יש אתגר מאוד גדול לייצר כמה שיותר ידיים ורגליים עובדות אך בגלל החוסרים לא ניתן להפעיל את כולם וכי יש מחסור בתחמושת וציוד רב. עוד אמרה כי אין מה להסתכל על כל הכוח המשטרתי לגבי הטיפול באירועי מפרי סדר, "זוהי טעות הנאמרת הרבה אבל יש הרבה שוטרים שאינם מאומנים בכלל לטפל בהפרות סדר. חסרים לנו כמעט 8000 שוטרי קבע ועוד 4000 אנשי מילואים כדי להשלים את הפער וחסרים אמצעים לחימוש והכשרות".

מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן אמר בדיון: "למרות הדו"ח החמור לא הרבה נעשה. לכולנו ברור שהשעון מתקתק לקראת האירוע הבא. למרות התכנון בחסר, אנחנו בשיתוף פעולה מול הצבא והצלחנו להגדיל את

הסד"כ ביותר מ20% . יש כאן שיפור בכשירות ובמכונות. ההישג שלנו הוא היכולת לגייס את המילואים לתגבר את ביטחון הפנים – זה קרה פחות מ24 שעות".

רח"ט מודיעין תנ"צ דרור אסרף אמר בדיון כי היום הפער בין הפלילי ללאומני מטושטש וכי עבריינים פליליים זולגים ללאומני. אסרף אמר כי אמנם עדיין המשטרה צריכה חוזק מודיעיני ושינויים רגלטוריים רבים כדי למקסם את היכולות, אבל.כיום מג"ב כבר במקום אחר לגמרי ממבצע ושמר חומות וכי הם בקשר מלא עם השב"כ. לדבריו, " הקשר היום בין השב"כ זה שהוא חלק מאיתנו ואנחנו חלק מהם. האנשים נמצאים בקשר יומיומי שעתי והוגשה אמנת שיתוף פעולה. בחודש הבא המפכ"ל וראש השב"כ יחתמו על אמנהושיתוף פעולה בפן המודיעיני".

בסיכום דבריו אמר כי יתחייבו שינויי חקיקה, "אי אפשר להילחם בטנקים עם חץ וקשת . צריך כלים רגולטוריים נכונים ואסדרה ברורה מתאימה לתקופה של התקדמות טכנולוגית משמעותית בתוך מגזר הפשיעה ולהיות צעד אחד קידמה. זהו הפער המשמעותי ביותר ובכל שאר הדברים אנו יודעים להתמודד".

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו: "המשימות בלוד גדולים על משטרת לוד והיא לא יכולה להתמודד עם מה שמתחולל בה. 21 יום לפני מבצע שומר חומות התרעתי במכתב לכל הגופים במדינת ישראל וכתבתי שהעיר לוד על סף פיצוץ -דרשתי חומת מגן ואיסוף נשק בתוך לוד. כיום אוסף קראוונים של תחנת משטרה לוד לא מכבד כל העיר – בטח לא לוד שבה רמת הנפיצות היא יומיות. העיר לוד גדלה ב10 אלף תושבים – אך קטנה ב56 שוטרים. צריך לתגבר את השוטרים בלוד. זו עיר עם האתגרים הגדולים ביותר".

מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן התריע בדיון: "למרות הדו"ח החמור (של מבקר המדינה על שומר החומות) לא הרבה נעשה. לכולנו ברור שהשעון מתקתק לקראת האירוע הבא. למרות התכנון בחסר, אנחנו בשיתוף פעולה מול הצבא והצלחנו להגדיל את הסד"כ ביותר מ-20%. יש כאן שיפור בכשירות ובמכונות. ההישג שלנו הוא היכולת לגייס את המילואים לתגבר את ביטחון הפנים – זה קרה פחות מ-24 שעות".

בתוך כך, במהלך הדיון נחשף כי רק 3% מכתבי האישום שהוגשו באירועי שומר החומות היו ממניע גזעני.

שי גליק מנכ"ל בצלמו שהשתתף בדיון מסר: "החלטת הפרקליטות שרק שלושה אחוז מכתבי האישום שהוגשו הינם ממניע גזעני מוכיח שהמערכת לא מוכנה להחליף דיסקט ולהבין שמדובר בטרור ולא במשחקי נערים. אנחנו דורשים מפרקליטות המדינה לשנות באופן מידי את כתבי האישום שנידונים בימים אלו ולהכניס בכולם את המניע הגזעני".



0 תגובות