נבחר ברוב גדול: רב ראשי חדש לבירת אוסטריה

    דוד לזר | צילום: Carmen Voxbrunner, האיחוד האירופאי No Comments on נבחר ברוב גדול: רב ראשי חדש לבירת אוסטריה
    0:26
    02.06.24
    אתר קול חי No Comments on הבשורה נחשפת: הסיפור האמיתי מאחורי סרטוני העזיבה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    21 מחברי ועד קהילות הקודש בוינה בחרו את הרב אריה פולגר שישמש כרבה הראשי של ווינא במקומו של הרב חיים אייזנברג שפרש לגמלאות וימשיך לכהן כרבה של אוסטריה.

    בדברים שנשא הרב פוגלר הוא אמר כי "בברכתם ובעידודם של גדולי התורה, אדמורי"ם, ראשי הישיבות, מרנן ורבנן שליט"א אני מקבל על עצמי בהכנעה את עול הרבנות בוינה. העיר שבה גדלו והתהלכו גדולי ישראל, גאוני תבל, אדמורי"ם ורבנים זיע"א ויבדלח"א. אעשה כל שנדרש כדי להגדיל תורה ולהאדירה. לייסד עוד מוסדות תורה וחינוך. לגבש את הקהילות ולנסות להשיב, ולו בשולי אדרת העטרה של עיר זו".

    הרב אריה פולגר במפגש עם ראשי הנציבות האירופית. באדיבות האיחוד האירופי

    הרב אריה פולגר במפגש עם ראשי הנציבות האירופית. באדיבות האיחוד האירופי

    הרב פולגר ייכנס לתפקידו לקראת חג השבועות הבעל"ט. עפ"י החוקה יכהן שלושה חודשים כרב הקהילה היהודית ולאחר מכן ייכנס לתפקידו לכהן כרבה של וינה.

    עם היבחרו יגיע הרב פולגר לישראל לקבל את ברכתם של מרנן ורבנן: מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן ששיגר את ברכתו עם היבחרו: "שלא יכשל בדבר הלכה וישא חן בעיני הציבור", הגר"ח קנייבסקי ששיגר את ברכתו ל'ברכה והצלחה' וגדולי האדמורי"ם, ראשי הישיבות והיושבים על מדין.

    משה פרידמן מ'ועידת רבני אירופה' מעניק הצצה אל ההיסטוריה היהודית של ווינה:

    בוינה חיו עשרות מגדולי וחכמי ישראל זצוק"ל ויבדלח"א ובהם; מחכמי התלמוד באשכנז שייסדו את בית המדרש המיוחד ללימודי התלמוד: "גדולי אשטריך", או "חכמי וינה". על שם שני הרבנים הראשונים, רבי טוביה מוינה ורבי יונתן מוינה. רבי יצחק אור זרוע, ה"אור זרוע". בנו של רבי משה בן יצחק מקולוניה, תלמידם של רבי יהודה החסיד מרגנשבורג ורבי יהודה בן יצחק מסרליאון מפאריס ורבו של מהר"ם מרוטנבורג. רבי אברהם פלוש-אויסטרליץ. רבי ישעיה הורביץ, השל"ה הקדוש, בעמח"ס "שני לוחות הברית". הרב שמחה בן גרשום ראפפורט, בעל "קול שמחה". רבי נתן פיטל, מחבר ספרי הדרוש "מתנת נתן", "חוק נתן" ו"דרושים לכל חפציהם" רבי שמעון וואלף אורבאך. רבי יהושע פאלק, בעל הסמ"ע. רבי גרשון אוליף אשכנזי בעל "עבודת הגרשוני", ועוד.

    לפי כמה מקורות היסטוריים, מקדימים את ביאת היהודים לוינה, עד לתקופה הראשונה שלאחר המבול. לפי אחד המקורות, בא לאוסטריה היהודי אברהם שמונה מאות וששים שנה לאחר המבול ויסד בה מדינה יהודית, שמושבה היה בוינה. לפי מקור אחר, בא היהודי אברהם בשנת אלף וחמש מאות לפני ספירת הנוצרים ויסד בסביבות וינה מדינה יהודית, ששושלת שלמה של ששים ושנים נסיכים יהודים משלו בה, בזה אחר זה. ויש המשערים כי אף בשעה שוינה הייתה עדיין מושבה רומאית ונקראה בשום לוינדובונה, נמצאו בקרב לגיוני רומא ששכנו שם, הרבה יהודים.

    לאחר מפלת צבאות היטלר, חזרו לוינה כמה אלפי יהודים, והרבה מהם מישראל, והיגרו אליה אלפים משארית הפליטה מארצות אחרות. כיום חיים באוסטריה כולה כשמונת אלפים יהודים, המשתדלים לשכוח, מה שעוללו הווינאים "האדיבים" לאחיהם בימי שלטון הנאצים.

    באוסטריה קיימים כיום ארבעה קהילות יהודיות כשהגדולה שבהם, המונה כשבעת אלפים נפש, בוינה.  בולטת במיוחד באירופה העובדה כי גם הקהילות החרדיות בוינה מסונפות לועד הקהילות ולרבה הנבחר. בעיר קיימים מוסדות תורה וחינוך רבים; תלמודי תורה ובתי ספר. הרב הנבחר רבי אריה פולגר אמר כי המשימה הראשונה שהוא קיבל על עצמו היא לייסד עוד ועוד מוסדות תורה חינוך וחסד ולרומם ולאחד את קהילות הקודש.



    0 תגובות